diumenge, 1 de juliol del 2012

Valls de Cabós

La ruta d'avui s'ha tractat de portar a sis quatreros espatllats (com algun d'ells s'auto-defineix) des de la bonica vila de Tàrrega fins a Noves de Segre, passat Organyà, a les Valls d'Aguilar.

La ruta programada els ha començat a Tàrrega i hem coincidit una mica més amunt de Ponts per seguir ruta direcció nord.

Tot el camí ha estat de pols i pedres fins aquest punt, un fart de pols (que, per altra banda, ens ha acompanyat tot el dia).

Però, com a mínim, entre Ponts i Bóixols, recorrent les primeres serres que ens endinsen en el pre-pirineu ens hem vist acollits per l'ombra d'un bosc de pins i un rierol que ha fet més amè acabar la primera meitat de la ruta.

Arribats a la carena entre Isona i Coll de Nargó hem recorregut un bocí de carretera per arribar a Bóixols on la parada obligatòria és refrescar-se a la font. Aquesta, però, avui tenia aigua "normal", quan ens te acostumats a aigua gelada degut (imagino) a l'onada de calor.

Aquí mateix i després d'un bocí més de carretera enfilem camí amunt direcció nord cap a la zona més oriental de la Serra del Boumort. L'objectiu és arribar a travessar la "serra del Tallat" per arribar a les Valls d'Aguilar, fins a Noves de Segre i a mig camí de Gramós, acabar la ruta al campament del Grup Escolta el CAU de Tàrrega.

El camí es complica, per que la serra del Boumort és molt pedregosa, i el tomb és considerable per que la orografia del terreny és senzillament terrible, unes serres tallades plenes de penya-segats enfronten els camins a rutes molt incòmodes i a llargs rodejos per arribar a punts relativament propers al mapa.

El camí pren direcció nord-oest cap a la Serra del Boumort i comença a pujar fins els 1600m per travessar una primera carena. Després s'ha de tombar direcció est per l'altra vessant de la serralada per travessar la Serra del Tallat per un únic camí que hi ha entre les valls de Cabós i d'Aguilar però....

Una barrera sense motiu i una prohibició sense cap sentit trunquen el nostre viatge. Es una mica molest planificar aquest viatge per zones que no estan prohibides, passar sempre per camins amples (molt poca ruta "estranya") i trobar-te una barrera sense cap motiu en l'ÚNIC camí que travessa la Serra del Tallat per unir les valls de Cabós i d'Aguilar.

Això només deixa la possibilitat d'anar pràcticament fins a Pobla de Segur per creuar més al nord o d'intentar fer el mateix per Organyà, que, degut al nostre destí, agafem.

En aquest punt ja hem arribat als 1760m d'alçada, i baixem 1000m en un caminet fins a Cabós, on després de l'esforç, d'una ruta tant divertida i la petita decepció de la barrera, decideixo tancar el track que realment acabarà baixant fins Organyà, prenent la carretera d'Andorra fins el trencant cap a Noves de Segre i finalment, direcció Gramós, on trobarem el campament.

Resum: una ruta impressionant, per lo llarga, per la varietat de paisatges, pel bosc, per un prepirineu molt desconegut per culpa d'una orografia molt difícil, però amb uns pobles, uns paisatges i una gent fora de sèrie.

Comentari pel Magí del "Restaurant Magí" de Cabós: Caragols i Xai excel·ll·lents! Vem dinar com uns valents.

Marc, Carles, Miquel, Pere, Josep, Marina: moltes gràcies. La ruta ha estat un plaer, i en les dificultats, érem un. Ha estat una experiència molt positiva que hem de repetir ben aviat.